PENGENALAN
Setiausaha merupakan pembantu
pentadbiran yang terlibat
dalam pengurusan pejabat sama ada dalam bidang perniagaan, atau dalam kerusi
pemerintahan seperti Setiausaha Parlimen atau Setiausaha Negara.
Setiausaha juga merupakan orang yang ditugaskan untuk menguruskan
surat-menyurat seperti menyimpan rekod, membuat kerja-kerja perkeranian, dan
sebagainya untuk orang perseorangan atau untuk sesebuah pertubuhan.
Dalam
meniti arus kemodenan ini, kemahiran insaniah adalah antara elemen yang dikenalpasti
amat kritikal dalam dunia pekerjaan yang bersifat global serta pesat seiring
dengan perubahan teknologi. Menurut Mohd Salleh et.al (2010) di dalam penulisan
Seperti
yang diketahui, kebanyakan majikan masa kini memerlukan pekerja yang bukan
sahaja memiliki kemahiran teknikal tetapi juga memiliki kemahiran generik agar
mereka memiliki multiple skills dalam
melakukan pelbagai tugasan yang diberi untuk meningkatkan produktiviti syarikat
dan berdaya saing. Oleh yang demikian, wajarlah bagi seorang setiausaha untuk
mempunyai elemen-elemen utama kemahiran insaniah.
ELEMEN-ELEMEN KEMAHIRAN INSANIAH KEPADA SETIAUSAHA ALAF
21
KEMAHIRAN
KOMUNIKASI
Antara elemen kemahiran
insaniah yang diperlukan oleh setiausaha alaf 21 adalah kemahiran komunikasi. Kemahiran berkomunikasi adalah antara elemen utama yang
dituntut dalam hampir kesemua jenis pekerjaan bagi mereka yang makan gaji
mahupun bergelar bos perniagaan sendiri. Kemahiran itu cukup penting bagi
setiausaha kerana untuk memastikan kelancaran urusan kerja, sama ada dalam
komunikasi sesama rakan sekerja mahupun dengan pihak luar, lebih-lebih lagi
untuk meraih kepercayaan, keyakinan dan sambutan pelanggan.
Menurut Zamri
(2012), kemahiran berkomunikasi yang baik adalah asas dalam setiap perhubungan
dan ia merupakan kunci kepada setiap kejayaan. Menurut Abdul Aziz (2000) di
dalam penulisan Zamri (2012), 80% manusia gagal dalam kerjayanya disebabkan
oleh satu faktor iaitu mereka gagal untuk berhubung dengan orang lain. Semua
jenis kerjaya seperti penyelia, pengurus, jururawat, setiausaha, tukang masak,
tukang kebun, peguam, doktor perubatan, kerani atau apa sahaja kerjaya yang
diceburi memerlukan kemahiran berkomunikasi dengan baik.
Komunikasi juga merupakan aktiviti penting dalam sesebuah
organisasi. Sebagai contoh, pengurus-pengurus menggunakan 85-90% daripada masa
kerja mereka melakukan kerja yang berkaitan dengan komunikasi seperti memberi
arahan, berunding dengan pembekal dan sebagainya. Jadi, wajarlah bagi seorang
setiausaha untuk menguasai kemahiran komunikasi ini. Tanpa kemahiran ini,
perbincangan mengenai suatu perkara kerja akan sukar mencapai kesepakatan
secara profesional dan harmoni, malah berisiko mencetuskan percanggahan
pendapat yang serius sekali gus menjejaskan keberkesanan pelaksanaan. Lebih
memburukkan keadaan, kelemahan dalam komunikasi juga boleh menimbulkan konflik
sama ada secara terang-terangan mahupun terpendam sehingga membawa kepada
pertelingkahan atau permusuhan yang pasti memberi kesan negatif terhadap
organisasi.
KEMAHIRAN BERPIKIRAN KRITIS DAN MENYELESAIKAN MASALAH
Pemikiran kritis
dan kemahiran menyelesaikan
masalah merupakan kemahiran
yang melibatkan kebolehan
berfikir secara kritis, kreatif, inovatif, analitis, serta kebolehan
mengaplikasikan pemahaman dan pengetahuan kepada masalah baru dan berlainan.Dengan
adanya kemahiran berfikir kritis, masyarakat dapat menyuarakan pandangan,
pendapat dan kritikan untuk mempengaruhi proses membuat keputusan serta
menyelesaikan masalah.
Menurut Abdul
Ghani (1996) di dalam penulisan Zamri (2012), menyatakan bahawa kemahiran
menyelesaikan masalah merangkumi kebolehan untuk mengenal pasti dan memilih
informasi, menilai informasi, sumber informasi dan cara mendapatkan informasi
dan menggunakan informasi dengan berkesan. Kemahiran ini merangkumi kebolehan
mencari dan mengurus maklumat yang relevan dari pelbagai sumber, kebolehan
menerima idea baru dan berkeupayaan untuk pembelajaran autonomi seta kebolehan
mengembangkan minda ingin tahu dan dahagakan ilmu.
Kemahiran
berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah (CTPS) melibatkan kebolehan
berfikir secara kritis, analitis serta kebolehan mengaplikasikan pemahaman dan
pengetahuan kepada masalah baru dan berlainan. Elemen-elemen yang ditetapkan
oleh KPT adalah berkebolehan mengenal pasti dan menganalisis masalah dalam
situasi kompleks dan kabur, serta membuat penilaian berjustifikasi, berkebolehan
mengembangkan dan memperbaiki kemahiran berfikir seperti menjelaskan, menganalisis
dan menilai perbincangan, berkebolehan untuk mencari idea dan mencari
penyelesaian alternatif; berkebolehan berfikir melangkaui batas, berkebolehan
membuat keputusan berdasarkan bukti yang kukuh, berkebolehan untuk bertahan
serta memberikan perhatian sepenuhnya terhadap tanggungjawab yang diberikan, dan
berkebolehan untuk memahami dan menyelesuaikan diri kepada budaya komuniti dan
persekitaran kerja yang baru.
KEMAHIRAN KERJA
BERPASUKAN
Kemahiran
kerja berpasukan amat digalakkan di dalam sesebuah organisasi supaya sesuatu
kerja yang berat akan menjadi ringan. Ada banyak kemahiran kerja berpasukan
yang perlu diterokai seperti komunikasi dalam pasukan, membuat keputusan
beramai-ramai, mengendalikan konflik, membina kreativiti, kepemimpinan,
memotivasikan, membuat penilaian, memberi ganjaran, dan banyak lagi.
Menurut Levin
(2005) di dalam penulisan Zamri (2012) menyatakan bahawa kemahiran bekerja
dalam kumpulan terbahagi kepada dua aspek iaitu intelektual dan emosional.
Kemahiran intelektual merujuk kepada berfikir berdasarkan emosi. Kemahiran ini
melibatkan pemerhatian, penyiasatan, teori dalam menganalisis tugasan dan
merumuskan sesuatu. Kemahiran emosional pula berkaitan dengan berurusan dengan
emosi sendiri dan membina hubungan dengan orang lain. Ia meliputi berunding
dengan orang lain, menyelesaikan perbezaan pendapat, mempertahankan diri
sendiri dan juga mengawal emosi apabila berdepan dengan krisis.
Kemahiran
kerja berpasukan melibatkan kebolehan untuk bekerjasama dengan orang lain
daripada pelbagai latar belakang sosio budaya untuk mencapai matlamat yang
sama. Elemen-elemen yang dinilai oleh KPT adalah berkebolehan membina hubungan
baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara efektif bersama mereka
untuk mencapai objektif yang sama, berkebolehan memahami dan mengambil peranan
bersilih ganti di antara ketua kumpulan dan ahli kumpulan, berkebolehan untuk
mengenali dan menghormati sikap, kelakuan dan kepercayaan 24 orang lain, berkebolehan
untuk memberi sumbangan kepada perancangan dan menyelaraskan hasil usaha
kumpulan, dan bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan (Zamri,2012).
KEMAHIRAN MORAL DAN ETIKA PROFESIONAL
Etika dan
moral profesional merujuk kepada semua garis panduan yang bertujuan
meningkatkan tahap kualiti, produktiviti dan disiplin dalam perkhidmatan dengan
memberi penekanan terhadap semua aspek yang berkaitan dengan peraturan dan
peradaban, peranan nilai, serta tingkah laku dalam profesion perguruan terhadap
masyarakat
Menurut
Bahrin et. al., (2003) di dalam penulisan Noryati (2013), etika dan moral
merupakan dua perkataan yang berbeza dari segi sebutan tetapi membawa
pengertian yang sama. Dimana etika adalah lebih bersifat teori. Manakala moral
pula lebih bersifat amalan atau praktikal. Oleh yang demikian dapat disimpulkan
etika dan moral saling berkait rapat dalam mengamalkan tingkahlaku yang baik
dalam kehidupan yang diterima oleh masyarakat.
Menurut
Noryati (2013), kelakuan dan keputusan yang diambil oleh kumpulan ini adalah
berdasarkan kepada peraturan dan nilai yang telah dibina. Antara contoh amalan
profesional yang mengamalkan etika dan moral adalah seperti jururawat, peguam,
jurutera, penyelidik, doktor, akauntan dan sebagainya. Golongan ini menjadikan
aturan profesional dan nilai sebagai pegangan diri semasa membuat keputusan,
berkelakuan ataupun bertindak mengikut etika yang telah ditentukan.
Etika dan
moral merupakan satu elemen penting yang perlu ada bagi setiap setiausaha yang
berketerampilan sebagai satu kompetensi dalam diri mereka. Justeru, bakal
setiausaha yang ingin berjaya dan menerajui diri akan memastikan bahawa mereka
berusaha sedaya mungkin untuk mengadakan nilai moral yang diperlukan dalam
memastikan diri mencapai modal insan yang bermutu. Perkara yang penting ialah
sikap diri dan kemampuan diri yang lahir daripada nilai moral yang dipelajari.
Sesungguhnya, pengetahuan yang diperolehi sama ada di dalam bilik kuliah
mahupun di luar bilik kuliah akan memantapkan lagi etika dan moral dalam diri
setiausaha.
CADANGAN
Setiap graduan
yang ada dalam bidang setiausaha sudah semestinya harus dibekalkan dengan
kemahiran insaniah yang lengkap. Secara umumnya, graduan telah dipupuk dengan
nilai kemahiran insaniah di Universiti sebagai persediaan sebelum melangkah ke
alam pekerjaan. Selain pencapaian akademik yang cemerlang, menguasai kemahiran
insaniah adalah merupakan bonus bagi graduan untuk diterima bekerja dalam
sesuatu organisasi.
Antara
cadangan untuk menerapkan dan meningkatkan kemahiran insaniah ialah dengan
menyertai program kepimpinan. Hal ini kerana, ia dapat meningkatkan kompetensi
diri mereka serta dapat melatih diri mereka dengan sikap terpuji sebelum
melangkah ke alam pekerjaan. Dengan penganjuran program kepimpinan ini, ia
dilihat sebagai program berimpak tinggi bagi melahirkan graduan yang mampu
memimpin sesebuah organisasi, berintegriti, beretika, serta mempunyai nilai
moral dan sahsiah yang terpuji.
Seterusnya,
graduan perlu menglibatkan diri dalam pelbagai
aktivti atau program yang dapat membantu mereka dalam menguasai kemahiran
berkomunikasi, terutamanya di dalam Bahasa Inggeris. Sebagai contoh, menyertai program
pengucapan awam. Program pengucapan awam yang berkualiti juga mampu membina
keyakinan dalam diri graduan. Penguasaan
kemahiran berkomunikasi merupakan kriteria utama yang akan dinilai dan
diperlukan oleh majikan terhadap graduan yang mencari pekerjaan. Jika
graduan kurang mahir berkomunikasi, maka akan wujud satu tembok penghalang
untuk mereka digaji oleh majikan. Komunikasi yang baik juga mampu membina
jaringan yang luas apabila melangkah ke alam pekerjaan..
Akhir
sekali, penglibatan graduan di dalam aktiviti sukarelawan. Elemen
kesukarelawanan dan kerja berpasukan itu mampu melatih graduan akan sikap tidak
mementingkan diri sendiri, berdisiplin dan sentiasa mempunyai empati di antara
satu dengan yang lain. Bakal graduan juga dapat
meningkatkan keyakinan ketika berdepan dengan orang ramai, selain mengasah
kemahiran berkomunikasi mereka dengan komuniti yang ada di dalam aktiviti
sukarelawan yang disertai. Dari aspek individual pula, penglibatan ini akan
membantu bakal graduan memupuk semangat dalam kerja berpasukan. Malah, ianya
merupakan pendedahan kepada bakal graduan sebelum memasuki alam kerjaya yang
sebenar dalam perkongsian idea dan mengemukakan idea yang kritis untuk sesuatu
maklumat sekiranya ingin menyelesaikan masalah.
PENUTUP
Secara
holistiknya, dapat disimpulkan bahawa kemahiran insaniah ini merupakan
kemahiran yang sangat penting dan ditekankan oleh majikan ke atas graduan
sebelum diberikan jawatan atau diterima bekerja.
Kemahiran ini harus dititikberatkan oleh pihak sekolah dan institusi pengajian
tinggi kerana pihak majikan sangat mengambil berat mengenai aspek berkenaan
supaya pekerja mempunyai daya saing yang kuat. Para graduan yang bakal bergelar
setiausaha juga haruslah mempersiapkan diri dengan pelbagai kemahiran
tambahan agar mereka boleh bersaing di pasaran pekerjaan yang sangat kompetitif.
Tidak dinafikan kelayakan akademik adalah salah satu elemen yang penting juga
dalam usaha untuk mendapatkan pekerjaan tetapi ia perlu diseimbangkan dengan
kemahiran insaniah untuk membolehkan para graduan bersaing dengan calon-calon yang
lain yang bukan sahaja merupakan graduan dari plebagai institusi pengajian tinggi di dalam dan luar negara bahkan terdapat juga calon yang telah mempunyai pengalaman bekerja bersaing untuk mendapatkan pekerjaan. Oleh yang demikian para graduan tidak harus leka malah perlu bijak
menerokai peluang untuk mengasah kemahiran insaniah semasa masih berada dalam
pengajian lantaran menjadi graduan berkualiti di mata para majikan.
RUJUKAN
Noryati.
(2013). Definisi etika dan moral . Etika Dan Moral Profesional Dalam
Kalangan Pelajar Sarjana Yang Telah Menjalani Program Latihan Mengajar,
17.
Sarimah, e. (2010). Konsep Kemahiran Insaniah. Penguasaan
Kemahiran Insaniah (Kemahiran Keusahawanan) Dalam Kalangan Guru Sekolah di
Malaysia, 3.
Zamri. (2012). Kemahiran berkomunikasi. Tahap Penguasaan
Kemahiran Insaniah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Di Kolej Antarabangsa
IKIP, 22.
Zamri. (2012). Kemahiran kerja berpasukan . Tahap
Penguasaan Kemahiran Insaniah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Di Kolej
Antarabangsa IKIP, 23.
Zamri. (2012).
Kemahiran kritis dan menyelesaikan masalah. Tahap Penguasaan Kemahiran
Insaniah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Di Kolej Antarabangsa IKIP,
22.
Comments
Post a Comment